JellyPages.com


Pengikut Laman Sis Nurul

Tuesday, 6 December 2011

RINDU...

Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam ukhwah kepada semua rakan-rakan.. Apa khabar hari ini? Harapnya semua sihat-sihat lah ye.. Kepada yang sedang bercuti tu, selamat bercuti dan yang masih berjuang dalam pelajaran mahupun kerjaya masing-masing, selamat berjuang.. Okay.. Entri Nurul hari nie merupakan tentang satu perasaan iaitu RINDU..

Apa maknanya rindu??? Apa yang menyebabkan rindu?? Kenapa perlu rindu??? Apa yang kita perlu buat kalau rindu?? Rindu tu penting tak??




Pada pendapat Nurul la, RINDU nie merupakan satu perasaan indah yang terdapat pada semua makhluk hidup di muka Bumi nie apabila teringat akan seseorang ataupun sesuatu yang mereka sayang.. Sama ada manusia mahupun haiwan.. Manusia selalunya rindu kepada Pencipta mereka, mahupun orang sekeliling mereka, kampung halaman ataupun haiwan peliharaan mereka, rindukan barang kesayangan mereka dan bermacam-macam lagi.. Kalau haiwan pula, rindukan keluarga mereka ataupun tuan mereka.


Tp hari ini Nurul nak kupas sedikit tentang rindu kepada seseorang yang kita sayang... Kebiasaannya, kita akan berasa rindu apabila kita berjauhan dengan orang yang kita sayang.. Bak kata orang, jauh di mata, dekat di hati.. Disebabkan perasaan sayang yang ada dalam hati kita la wujudnya perasaan rindu tu.. Kadang-kadang, kita tak sedar pun bila kita mula menyanyangi seseorang.. Tapi apabila wujudnya perasaan rindu nie, barulah kita sedar bahawa kita sayang kpd seseorang tu.. Masa tu la baru kita mula merasakan betapa pentingnya dia dalam hidup kita dan baru kita mula menghargai seseorang itu sewaktu dia berada dekat dengan kita..

So, apa yang kita perlu buat kalau rindu dengan seseorang tu?


1. Kita kena berdoa kepada ALLAH s.w.t agar orang yang kita rindu itu sentiasa berada dalam keadaan yang sihat dan sentiasa diberi perlindungan.. Dan semoga dia juga tak lupakan kita.





2. Bagi yang ada simpan gambar si dia tu, leh la tengok.. Tapi xboleh lama2 takut menjadi zina mata dan zina hati pulak.. Cukuplah tengok sekadar untuk melepaskan rindu je..




3. Call ataupun sms si dia tu untuk bertanya khabar dan mengikuti perkembangan dia.. Xyahla nk calling smpai berjam2.. Kejap pun jadilah.. TAPI, Jangan KERAP calling dengan si dia.. Sebab, lau selalu sangat berhubung, perasaan sayang boleh berkurang akibat BOSAN.. Sebab takda topic nak borak apa dh.. Asyik tanya, “wtpe tu?”, “dh mkn ke?”, “dh mndi?”.. Haaa.. Kn bosan sgguh tu.. Bahaya tau lau terjadi perkara macam nie.. Sebab tu la kita salu tengok kaple yang terlalu kerap berhubung nie tak berkekalan.. (Tak semua macam tu tapi kebanyakan yang Nurul tengok memang macam tu).. Lagipun, lau selalu sangat berhubung, takkan rasa rindu.. Tol x?





4. Mengimbau kenangan semasa bersama dengan si dia.. Mungkin dengan cara itu juga boleh kurangkan rasa rindu anda kepada si dia.. Tapi pastikan kenangan yang manis dengan si dia.. Lau yang pahit, takut mood rindu tu jadi mood sakit hati pulak.. hehe..





Banyak lagi yang boleh kita buat kalau rindu kat seseorang tu.. Semuanya bergantung kepada individu masing-masing.. Mcm mana nk ubati rasa rindu tu.. Rasanya smpai sini je lah entri Nurul untuk kali ini.. So, rindu tu amat penting kepada kita sebagai manusia.. Supaya kita lebih menghargai seseorang tu apabila dia ada disamping kita.. So, nikmatilah perasaan rindu itu kerana sesungguhnya, rasa rindu itu sangat indah dan merupakan penguat kepada sesebuah hubungan.. Terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi meluangkan masa baca entri Nurul kali ini.. Sampai jumpa lagi dalam entri-entri yang seterusnya.. Salam ukhwah daripada Nurul…

P/S: Gambar hanyalah hiasan semata-mata..









Kepada seseorang yang Nurul rindu saat nie, saya rindu awk sgt2.. Semoga awk xlupakan saya..







Sunday, 20 November 2011

APA ITU AURAT DALAM ISLAM???

Bismillahirrahmaanirrahiim. 



Pengertian Aurat
Aurat diambil dari perkataan Arab ‘Aurah’ yang bererti keaiban dan dalam istilah feqah pula aurat diertikan sebagai bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.
Dalam Islam terdapat beberapa keadaan atau situasi di mana masyarakat Islam dibenarkan membuka aurat dan ia hanya pada orang-orang yang tertentu saja.
Hukum Menutup Aurat
Hukum menutup aurat adalah WAJIB, ia sebagaimana difirmankan oleh Allah s.w.t dalam Surah al-Ahzab ayat 33 :
وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الأولَى وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
Dan hendaklah kamu tetap diam di Rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliyah zaman dahulu; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat; dan Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu Dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara Yang mencemarkan diri kamu – Wahai “AhlulBait” dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari Segala perkara Yang keji). (Surah al-Ahzab : ayat 33)
Bersandar ayat di atas maka jelaslah bahawa hukum menutup aurat adalah wajib dan tiada alasan untuk tidak melaksanakan ia.
Dengan menutup aurat maka ia mudah dikenali sebagai seorang muslim dan mukmin. Bagi wanita pula ia dapat mengelakkan daripada golongan yang ingin mengambil kesempatan , mengelakkan timbulnya fitnah ke atas dirinya dan mengelakkan diri daripada merangsang nafsu lelaki serta fahami sebab lelaki gemar melihat tubuh badan wanita. 

Ia juga sebagaimana difirmankan oleh Allah s.w.t dalam Surah al-Ahzab ayat 59 :
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan Yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara Yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan Yang baik-baik) maka Dengan itu mereka tidak diganggu. dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah al-Ahzab : ayat 59)
Asas Aurat
Islam telah menetapkan garis panduan aurat bagi lelaki dan wanita. Aurat asas bagi lelaki adalah dengan menutup antara pusat dengan lutut , manakala aurat asas bagi wanita pula adalah dengan menutup seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan.
Aurat lelaki pada bila-bila masa dan ketika bersama sesiapa pun adalah sama iaitu perlu menutup antara lutut dengan pusat. Namun lelaki wajib menjaga auratnya dan menundukkan pandangannya dari melihat aurat wanita ia sebagaimana difirmankan oleh Allah s.w.t dalam Surah An Nuur  ayat 30 :
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan. (Surah An Nuur : Ayat 30)
Namun bagi wanita terdapat perbezaan dalam beberapa keadaan antaranya :
1. Aurat Ketika Sembahyang – Aurat wanita ketika sembahyang adalah menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.
2. Aurat Ketika Sendirian – Aurat wanita ketika mereka bersendirian adalah bahagian anggota pusat dan lutut. Ini bererti bahagian tubuh yang tidak boleh dilihat antara pusat dan lutut.
3. Aurat Ketika Bersama Mahram – Pada asasnya aurat seseorang wanita dengan mahramnya adalah antara pusat dan lutut. Walau pun begitu wanita dituntut agar menutup mana-mana bahagian tubuh badan yang boleh menaikkan syahwat lelaki walaupun pada mahram sendiri dan digalakkan memakai pakaian yang lengkap dan labuh untuk menjaga tatasusila dan mengelakkan sumbang mahram berlaku.
4. Aurat Ketika Di Hadapan Lelaki Bukan Mahram – Kewajipan menutup aurat dihadapan lelaki bukan mahram adalah amat penting dan perlu dilaksanakan oleh setiap wanita, bagi mengelak berlaku fitnah dan perkara yang tidak diingini seperti rogol dan sebagainya. Perkara ini terjadi disebabkan nafsu para lelaki terangsang akibat dari penglihatan mereka terhadap wanita yang memakai pakaian yang tidak senonoh dan mendedahkan sebahagian tubuh badan mereka. Wanita yang bersuami pula, ianya turut wajib menutup aurat yang mana dosa seorang isteri yang membuka aurat akan ditanggung oleh suami.
5. Aurat Ketika Di Hadapan Wanita Kafir – Aurat wanita apabila berhadapan atau bergaul dengan wanita bukan islam adalah tutup keseluruhan tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan.
Rasulullah s.a.w bersabda dalam sebuah hadis yang bermaksud : Abdullah bin Abbas ada menyatakan, Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang maksudnya : ” Tidak halal kaum wanita Islam itu dilihat oleh kaum Yahudi dan Nasrani”.
6. Aurat Ketika Bersama Suami – Apabila seorang isteri bersama-sama dengan suaminya di tempat yang terlindung dari pandangan orang lain, maka islam telah memberi kelonggaran dengan tiada membataskan aurat pada suaminya. Ini bermaksud suami dan isteri tiada sebarang batasan aurat terhadap mereka berdua. Isteri boleh mendedahkan seluruh anggota badannya bila berhadapan dengan suaminya , ia bersandarkan hadith :
Mu’awiyah bin Haidah mengatakan : “Aku pernah bertanya : Ya rasulullah , bagaimanakah aurat kami, apakah boleh dilihat oleh orang lain?”. Baginda menjawab :”Jagalah auratmu kecuali terhadap isterimu atau hamba abdi milikmu”. Aku bertanya lagi :” Ya rasulullah , bagaimanakah kalau ramai orang mandi bercampur-baur di satu tempat? ” Baginda menjawab : “Berusahalah seboleh mungkin agar engkau tidak melihat auratmu”. Aku masih bertanya lagi: ” Ya rasulullah, bagaimanakah kalau orang mandi sendirian?” Baginda menjawab : ” Seharuslah ia lebih malu kepada allah daripada malu kepada orang lain”. (Hadis Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud)
Aurat dan Mahram
Aurat lelaki pada bila-bila masa dan ketika bersama sesiapa pun adalah sama iaitu perlu menutup antara lutut dengan pusat dan golongan yang dianggap sebagai mahram kepada seseorang wanita pula iaitu :
1.Suami
2.Ayah, termasuk datuk sebelah ibu dan bapa
3.Ayah mertua
4.Anak-anak lelaki termasuk cucu sama ada dari anak lelaki atau perempuan
5. Anak-anak suami.Dalam perkara ini islam mengharuskan isteri bergaul dengan anak suami kerana wanita tersebut telah dianggap dan berperanan sebagai ibu kepada anak-anak suaminya.
6. Saudara lelaki kandung atau seibu atau sebapa
7. Anak saudara lelaki kerana mereka ini tidak boleh dinikahi selama-lamanya
8. Anak saudara dari saudara perempuan
9. Sesama wanita sama ada kaitan keturunan atau seagama
10. Hamba sahaya
11. Pelayan yang tidak ada nafsu syahwat
12. Anak-anak kecil yang belum mempunyai syahwat terhadap wanita. Walau pun begitu, bagi kanak-kanak yang telah mempunyai syahwat tetapi belum baligh, wanita dilarang menampakkan aurat terhadap mereka.
Perkara ini telah di jelaskan di dalam al Quran melalui Surah An Nuur ayat 31 :
وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya. (Surah An Nuur : Ayat 31)
Perhiasan dan Aurat
Imam Syafie berpendapat perhiasan yang dimaksudkan dalam ayat diatas terbahagi kepada dua makna iaitu :
1. Perhiasan yang bersifat semulajadi seperti muka , pipi , mulut , mata , bibir , hidung , kaki , betis , peha dan lain-lain anggota.
2. Perhiasan seperti pakaian , alat-alat solek , cincin , rantai leher , gelang kaki dan sebagainya.
Umat islam perlu mengawal diri agar tidak melanggar batasan-batasan yang telah digariskan oleh Islam terutamanya dalam soal perhiasan dan berpakaian untuk memastikan benar-benar menutup aurat dan mengelakkan Tabarruj.
Pakaian Yang Menutup Aurat Dalam Islam
Garis panduan pakaian yang menutup aurat mengikut syarak seperti berikut :
1. Pakaian itu hendaklah menutup aurat.
2.Pakaian itu hendaklah longgar, tidak sempit atau ketat hingga menampakkan bentuk susuk tubuh badan.
Usamah bin Zaid pernah menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w telah menerima hadiah sejenis kain Qibtiah yang kurang tebal daripada seorang yang bernama Dahiyah Al-Albi dan Rasulullah s.a.w pula menghadiahkan kain tersebut kepada beliau (Usamah bin Zaid) , untuk dibuat pakaian tetapi Usamah memberikan kepada isterinya.
Suatu hari Rasulullah s.a.w bertanyakan Usamah : “Kenapa engkau tidak memakai kain Qibtiah itu?” Usamah menjawab : ” Saya telah berikan kepada isteri saya”. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda kepada Usamah : “Suruhlah isterimu mengalaskan kain tersebut dengan kain yang lain di bawahnya, kerana aku bimbang jika kain Qibtiah itu tidak digalas, maka akan kelihatanlah besar kecil tulang-tulang badan isterimu (bentuk tubuh badan isterimu)”.
3. Pakaian itu diperbuat daripada kain yang agak tebal, tidak nipis atau jarang yang boleh menampakkan bayangan tubuh badan.
Selain daripada itu, pakaian wanita hendaklah dibuat dari kain yang tidak terlalu licin dan lembut hingga melekat di tubuh dan membayangkan kulit pemakainya. Pakaian yang dibuat daripada kain-kain tersebut boleh mempamerkan rupa bentuk anggota badan wanita yang boleh mengghairahkan lelaki yang memandangnya.
4. Pakaian itu tidak berbentuk hiasan yang boleh menarik perhatian orang melihatnya kerana bentuk hiasan akan menarik lelaki melihat ke arah pakaian tersebut dan ke arah tubuh badan tersebut.
5. Pakaian itu tidak menyerupai pakaian lelaki. Pakaian menunjukkan perbezaan jantina antara lelaki dan wanita dan untuk mengelakkan fitnah ke atas si pemakai. Pakaian juga suatu proses pembentukan fikrah ke atas pemakai maka penjagaan dan pengasingan jenis pakaian mengikut jantina juga perlu.
6. Tidak memakai wangian yang sehingga ia mampu dihidu oleh orang lain (bau yang agak kuat). Wangian mampu menarik perhatian lelaki terhadap wanita dan mampu merangsang sedikit nafsu ke atas wanita.
Abu Hurairah r.a telah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya : “Sesiapa jua wanita yang memakai minyak wangi kemudian melintasi khalayak ramai dengan tujuan dihidu bau yang dipakainya, maka dia dikira berzina”.
7. Pakaian itu tidak menyerupai pakaian orang-orang kafir atau musyrik. Pakaian juga membezakan seseorang dilihat secara luaran dari segi agamanya , maka seseorang yang beragama Islam dilarang memakai pakaian orang kafir atau musyrik dan dilarang memakai pakaian yang menyerupai pakaian orang kafir dan musyrik supaya seseorang yang beragama Islam dilihat secara luarannya daripada pakaiannya bahawa menunjukkan ia adalah beragama Islam
Kesimpulannya 
Setiap lelaki dan wanita yang beragama Islam wajib menutup aurat mengikut kaedah yang telah ditetapkan oleh Islam yang bersandarkan al Quran dan Hadith. Islam bukanlah agama yang jumud menghalang umatnya dari berfesyen namun Islam tidak membenarkan umatnya dari berfesyen yang di mana fesyen tersebut melanggar batas-batas ketetapan dalam menutup aurat dan ia juga adalah untuk memelihara lelaki dan wanita Islam dari unsur maksiat dan unsur fitnah seperti diekplotasi dalam dunia pergambaran dan fesyen.





Saturday, 19 November 2011

Jangan Guna Perkataan "SALAM"

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

اَلسَّلاَم...ُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".
Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM atau ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH HIWABARAKATUH...


Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.


Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz“Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”

Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum” dan…Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam, saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

Jawab salam yang betul ialah ;

“WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

“WAALAI KUM SALAM”

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata, “Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye” contoh lerr…

Dan bukannya : “Kirim salam kat ASHREE yer”

Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.

Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan“A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform“A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.

Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.







* Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”

* Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.

* Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan “ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.”

Tolong ingatkan kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..




Sekian, semoga rakan sekalian mendapat manfaatnya... Nurul dapat ni dr blog seorang rakan Islam... Semoga beliau juga diberi pahala kerana mengingatkan kita tentang perkara ini.

Wednesday, 19 October 2011

Cantiknya Bunga Mawar


Assalamualaikum w.b.t semua dan salam sejahtera. Apa khabar rakan-rakan semua hari nie? Sihat x? Haa.. Bagi yang muslim tu, dah tunaikan kewajipan anda kepada Allah s.w.t ke? Jangan asyik main internet je sampai lupa nak tunaikan solat ye. Main internet nie leh jadi haram tau lau rakan-rakan sume leka menghadap komputer ataupun laptop rakan-rakan sehingga lupa nak solat. Ingat, solat tu tiang agama kita. Lau tak solat, nanti iman kita rapuh. Macam rumah juga. Lau xda tiang, macam mana rumah kita nak kukuh kan? Macam tu juga la solat nie.


Nurul nak tanya nie. Rakan-rakan suma ada benda kesukaan x? Bnda kegemaran la. Xkisah la benda apa. Contohnye, patung, buku, kasut dan sebagainye la. Mesti ada kan? Nurul pun ada gak. Nurul nak kongsi sikit la sal sesuatu nie. Sesuatu yang Nurul suka sangat. Nurul suka bunga. Dulu Nurul suka tanam bunga kat tepi rumah Nurul sebab dulu mak dan nenek Nurul suka tanam bunga. Sebab tu la Nurul suka bunga. tapi, sekarang bunga dah bnyk yg layu. Sebab xda org nk jaga. Nenek pun dah tua. Mak lak sibuk ngn kerja rumah dan kerja persendirian dia. Nurul lak memang xda kt rumah. Sebab dr skolah menengah lagi dh dok skolah asrama. Ada kt rumah pun masa cuti je. So, sekarang ni hobi tanam bunga tu dah takda dh. :-(


Tapi, Nurul tetap gak suka bunga. Sampai sekarang. Nurul memang suka tengok bunga. Suka hidu wangian bunga. Nurul paling suka satu bunga nie. Mesti suma dapat teka bunga apa kn? Layout blog Nurul pun bertemakan bunga tu. Bunga Mawar. Nurul memang suka kan bunga mawar nie. Lau ada gi kedai bunga, Nurul suka tengok bunga mawar. Mawar cantik sangat. Terutama yang warna merah. Bunga ni wangi sangat. Walaupun ada banyak bunga kat kedai tu, haruman mawar nie lah yang paling kuat. 



Walaupun bunga mawar nie cantik tp susah nak petik mawar nie sebab berduri. Duri mawar ni tajam tau. Berbisa lak tu. So, hati-hati dengan mawar. Lau leka masa pegang mawar nie, leh tertusuk durinye. Bukan sembarangan orang leh petik bunga nie. Sebab tu lah orang cakap, mawar nie memang cantik dipandang tapi sukar untuk dipegang apalagi dipetik. 


Lagi satu, kelopak mawar nie kan, sentiasa teguh. Bila dia layu pun, kelopak dia takkan gugur. Mawar nie akan tetap cantik. Sentiasa berseri walaupun dah tak bermaya. Sebab tu la Nurul suka sangat mawar nie. 


Nurul teringin nak jadi cam mawar. Sentiasa berseri dan menyenangkan hati orang yang memandang. Perasan la Nurul ni kan. Tp memang Nurul nak jadi cam Mawar. Sentasa cantik, wangi, berduri dan macam-macam lagi. Orang salu umpama kan muslimah seperti mawar. Nurul pun harap, Nurul leh jadi cam mawar. Mawar yang berduri. Hehe. 



Sebelum Nurul mengundur diri untuk kali nie, Nurul nak pesan la kt rakan-rakan Nurul yang perempuan kat luar sana. Tak kira la yang beragama apa. Kita nie sebagai perempuan kenala jaga diri kita macam mawar nie. Sesungguhnya, martabat kita sebagai wanita amat tinggi. Biarla kita jadi cantik tapi sentiasa menjaga diri kita. Takyah la pasang duri lak kt diri kita nie. Hehe. Cukupla kita menjaga diri kita dengan menutup aurat, menambahkan ilmu kita dengan ilmu fardhu ain dan fadhu kifayah. Dan yang paling penting, memperkukuhkan iman kita nie. Lau iman kita kukuh, maka terpelihara la diri kita nie seperti mawar berduri.


Okayla kawan-kawan. Nurul nak berhenti untuk rehat dulu. Terima kasih sebab sudi singgah di blog Nurul yang xseberapa nie. Nurul nak minta maaf lau ada kesalahan kata-kata Nurul. Tolong la tegur ye lau tersalah. Nurul ni manusia biasa je yang tak lepas daripada membuat kesilapan. Sampai jumpa lagi semua. Semoga kita ada kesempatan untuk berkongsi cerita lagi di masa yang lain. Insya'ALLAH.. Assalamualaikum w.b.t..

Wednesday, 5 October 2011

Saya Sayang Awak..

Saya sayang awak..
Tapi saya tak tahu macam mana nak ungkapkan..

Saya sayang awak..
Tapi saya malu kalau awak tak menerimanya..

Saya sayang awak..
Lebih dari diri saya sendiri..
Saya sayang awak..
Tapi saya takut tak dapat bahagiakan awak..

Saya sayang awak..
Tapi saya taknak kecewakan awak..

Saya sayang awak..
Sayang sangat-sangat..

Agaknya awak tahu atau tidak ek?

Tuesday, 4 October 2011

Program 3D2N..





Salam teman-teman semua. Hari ini Nurul nk kongsi pengalaman Nurul sewaktu mengendalikan program 3 Days 2 Nights atau singkatannya, 3D2N. Program ni berlangsung dari 29 September 2011 hingga 01 Oktober 2011. Program ini merupakan program untuk pelajar Tingkatan 5 dari beberapa buah sekolah di sekitar Mukah. Antara sekolah yang menghantar wakil adalah SMK Mukah, SMK Batang Igan, SMK Oya, SMK Matu, SMK Dalat, SMK Kampung Nangka dan beberapa buah sekolah yang lain.

Antara objektif program ini iaitu memperkenalkan Politeknik Mukah kepada pelajar-pelajar yang bakal melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat yang lebih tinggi. Selain itu, mendedahkan kepada mereka tentang kehidupan di alam IPTA. Mereka juga dapat menambah bilangan rakan daripada sekolah-sekolah yang berbeza. Boleh berkongsi ilmu mereka dan memperluaskan minda mereka tentang dunia luar.

Terdapat pelbagai program yang dijalankan oleh pihak Politeknik Mukah. Antara jawatankuasa yang terlibat iaitu Pensyarah Politeknik Mukah, Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (termasuk Nurul sendiri), Jawatankuasa Kolej Kediaman, Jawatankuasa Pusat Islam, dan Pembimbing Rakan Siswa Politeknik Mukah serta beberapa penceramah, guru serta pemotivasi jemputan.

Antara program yang dijalankan iaitu Orientasi Kampus, Ice-breaking, Kuliah Subuh/Maghrib bagi yang Islam manakala Kuliah Moral bagi yang beragama lain, Program Motivasi, Latihan dalam kumpulan, Bengkel menjawab soalan SPM, dan macam-macam lagi. Memandangkan peserta-peserta ni ada 118 orang, diorang telah dibahagikan kepada 9 kumpulan yang terdiri daripada 13 dan 14 orang ahli. So, sepanjang program ni berlangsung, diorang kena buat aktiviti dalam kumpulan diorang.

Sekarang Nurul nak cerita lak masa aktiviti yang Nurul jalankan. Nurul bertugas selaku ketua AJK Aktiviti yang mengendalikan aktiviti semasa riadah peserta-peserta ni. Nurul lak tak pernah diberi tanggungjawab besar mcm ni. Biasanya jadi AJK biasa je. Pada hari pertama, Nurul sempat wat satu aktiviti je sebab ada perkara yang peserta ni terpaksa buat selepas tu. Nurul ada masa 30minit je nk wat aktiviti untuk diorang. So, Nurul pilih aktiviti telefon rosak atau lebih dikenali sebagai permainan telefon karat. Nasib baik Nurul sempat cari ayat untuk permainan ni sebelum aktiviti ni dijalankan. Ada macam-macam ayat yang terhasil daripada permainan tu. Nurul sendiri sakit perut menahan ketawa sebab ayat yang terhasil diakhir pemainan tersebut melucukan.

Pada hari kedua pula, Nurul ada banyak masa untuk jalankan aktiviti diorang. Nurul sempat wat 3 aktiviti untuk diorang petang tu. Nurul juga dibantu oleh beberapa orang ajk Nurul yang lain. Kami telah jalankan aktiviti ni kt tanah lapang. Aktiviti pertama adalah permainan 'rolling dice'. Cara permainan, ketua kumpulan harus membaling dadu dan melangkah mengikut nombor yang tertera pada dadu tersebut. Sekiranya mendapat nombor genap, pemain harus melangkah kehadapan. Sekiranya nombor ganjil, mengundur ke belakang. Aktiviti ni agak mencabar pada mulanya kerana para peserta tidak tahu teknik bermain permainan ini.

Aktiviti kedua pula 'tiup belon sampai pecah'. Permainan biasa yang dilakukan untuk membina semangat berpasukan dalam diri para peserta. Lucu juga melihat aksi adik-adik nie meniup belon dan cuba untuk memecahkan belon tersebut. Aktiviti terakhir pula, 'getah dan straw'. Peserta dikendaki membuat barisan lurus dan berjarak sedepa antara ahli kumpulan. Straw diletakkan dalam mulut peserta dan peserta hendaklah 'passing' getah kepada peserta lain menggunakan straw yang terdapat dalam mulut mereka. Penggunaan tangan adalah dilarang sama sekali dalam permainan ini.

Markah bagi kesemua permainan yang dijalankan dikumpulkan bagi mencari pemenang. Keputusan bagi aktiviti riadah yang dijalankan telah diumumkan pada majlis penutupan. Tahniah kepada pasukan Hijau Muda dan Merah yang telah berjaya memenangi johan dan naib johan bagi permainan yang telah dijalankan.

Majlis penutupan diadakan pada pagi sabtu, 01 Oktober 2011. Ada tayangan video dan penyampaian hadiah kepada para peserta. Sijil penghargaan dan penyertaan juga disertakan kepada para peserta. Di akhir majlis, sesi bergambar diadakan. Semua yang terlibat dalam menjayakan program ni semua bergambar. Nurul pun tidak ketinggalan. Masa berpisah dengan adik-adik semua, Nurul rasa sedih lak. Masa 3hari 2malam tu terlalu pantas. Nurul tak sempat pun nak kenal dengan semua adik-adik. Apa-apa pun, Nurul harap adik-adik yang menyertai program ni takkan lupakan abang-abang dan kakak-kakak kt sini ye.

Akhir kata, terima kasih dan tahniah kepada semua peserta dan ajk-ajk yang terlibat untuk menjayakan program ini. Sayang semuanya. (Sorry sebab Nurul guna bahasa campur-campur lam ruangan ni. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk baca ruangan Nurul).





Thursday, 29 September 2011

KAWAN??

Ahlan Wasalah semua. Lama dh Nurul x update blog ni. Rindu pulak rasanya nk kongsi cerita ngn rakan-rakan semua. Rakan-rakan semua sihat x? Maklumlah cuaca sekarang ni tak menentu. Hope la sihat semuanya kn. 

Hari ni Nurul nk kongsi tentang KAWAN. Apa yang rakan-rakan semua paham tentang KAWAN? Ok. Nurul pun taklah arif sangat tentang perkara nie tp Nurul ada ramai kawan. Bagi Nurul, bila kita dh mula mengenali seseorang tu dan wujudnya ikatan silaturrahim antara dua individu, itu merupakan kawan. Tp, hubungan persahabatan itu taklah berhenti setakat gelaran 'kawan' sahaja. Tindakan kita sebagai seorang kawan mestilah ada. 

Kita selalu dengar orang kata, Kawan mestilah ada ketika kita susah dan senang. Yang sentiasa ada apabila diperlukan. Nurul taklah maksudkan kawan kena ikut ke mana sahaja kita pergi. Tapi, bila kita gembira, kawan pun kena gembira gak. Lau dia sedih, kita kena hiburkan dia. Lau dia susah, kita kena tolong dia. Lau dia ada masalah, kita bagi nasihat kat dia. Lau dia tak terima semua tu, kita takleh nak wat apa kan. Sekurang-kurangnya, kita dh cuba bantu dia.

Lagi satu, lau kita dah berkawan dengan seseorang tu, kita takleh la nak kongkong dia. Nak suruh dia ikut kita ke mana-mana je n kita ikut mana dia pergi. Kita wat dia macam dia kawan kita seorang je lak. Nanti dia takde privacy lak. Kita berkawan kenala berpada-pada. Kita takleh nak halang dia berkawan dengan orang len. Setiap manusia ada hak nak berkawan dengan sapa-sapa yang dia nak. Tp lau dia dh berkawan dengan orang yang tak baik, memang la kita kena halang dia kan. Tu dah jd tanggungjawab kita sebagai kawan dia la.

Kawan ni ada macam-macam rupa. Tak semuanya sempurna. Jadi, bila kita dh berkawan, kita kena terima kawan kita tu seadanya. Ada kawan yang terlalu baik untuk kita, dan ada juga yang selalu menyakitkan hati kita. Bercakap tentang kawan yang menyakitkan hati kita tu, mesti banyak kan. Nurul ada banyak gak pengalaman tentang tu. Tapi, tak kisah la semua tu. Lau kawan kita tu sakitkan hati kita, kita wat tak tau je la ek. Jangan balas dendam lak. Orang selalu kata, "tepuk sebelah tangan, takkan bunyi". So, lau kita tak endahkan perangai dia yang menyakitkan hati tu, dia akan berhenti gak.

Baik buruk kawan kita tu, dia tetap kawan kita. Sebab, Nurul ada satu prinsip yang Nurul pegang sampai hari ini n Nurul nak kongsi la. "SEKALI KITA BERKAWAN DENGAN SESEORANG TU, SELAMANYA TETAP KAWAN DAN TAKKAN MENJADI MUSUH". So, bila kawan kita tu jahat, kita tak boleh terus benci dia. Kadang-kadang ada sebab diorang berubah. Kita kena tanya masalah dia, nasihatkan dia dan bantu dia. Membenci dan menjadikan seseorang itu musuh kita bukanlah jalan yang terbaik dalam persahabatan.Ingat tu.


Hurm, ada banyak lagi yang Nurul nak kongsi sebenarnya tapi setakat ni je la dulu ek. Nanti Nurul update lagi cerita and pendapat yang Nurul nak kongsikan. Terima kasih semua kerana sudi membaca. Syukran.




Nurul ada lampirkan gambar-gambar Nurul dan rakan-rakan Nurul gak ni. Saja nk kongsi memori-memori Nurul dengan kawan-kawan Nurul.
 Ni gambar masa kitorang jalan-jalan kt seberang sungai.
Allan, Lunca, Nelson, Sherry, saya n tukang ambik gambar, Dayang.
 Ni masa ramah-tamah kt Jabatan Kejuruteraan Awam. 
Ni la member-member perempuan kelas Nurul.
 Ha.. Yang ni lak gambar semua clazmate Nurul.
 Ni room mate Nurul masa sem 1 dan sem 2.
Ruzana, Ain dan Azimah.
 Ni kawan-kawan Nurul yang ngam sekali ngan Nurul. 
Sherry, Dayang Zuraini n Lunca.
Kawan-kawan yang suka sangat ketawa.
Ni lak, Kak Agatha. Akak sekali lam kelas Nurul masa sem 1 dulu. 
Dia dh pindah dh. Ikut husband dia. 
Tp Nurul tetap rindu n sayang kt dia.
 Ni kawan Nurul, Khafifah. Orang cakap kitorang macam kembar.
Sama ke muka kitorang?
Ni Nana. Kawan rapat n paling baik ngan Nurul. 
Kitorang sama kampung n dia room mate Nurul dr sem 1 sampai la sekarang. 
Kitorang ni banyak persamaan n banyak kongsi rahsia. Hehe..

Okla. Tu je la gambar-gambar yang Nurul nak kongsi buat masa sekarang. 
Sampai jumpa lagi. Bye....