JellyPages.com


Pengikut Laman Sis Nurul

Wednesday, 19 October 2011

Cantiknya Bunga Mawar


Assalamualaikum w.b.t semua dan salam sejahtera. Apa khabar rakan-rakan semua hari nie? Sihat x? Haa.. Bagi yang muslim tu, dah tunaikan kewajipan anda kepada Allah s.w.t ke? Jangan asyik main internet je sampai lupa nak tunaikan solat ye. Main internet nie leh jadi haram tau lau rakan-rakan sume leka menghadap komputer ataupun laptop rakan-rakan sehingga lupa nak solat. Ingat, solat tu tiang agama kita. Lau tak solat, nanti iman kita rapuh. Macam rumah juga. Lau xda tiang, macam mana rumah kita nak kukuh kan? Macam tu juga la solat nie.


Nurul nak tanya nie. Rakan-rakan suma ada benda kesukaan x? Bnda kegemaran la. Xkisah la benda apa. Contohnye, patung, buku, kasut dan sebagainye la. Mesti ada kan? Nurul pun ada gak. Nurul nak kongsi sikit la sal sesuatu nie. Sesuatu yang Nurul suka sangat. Nurul suka bunga. Dulu Nurul suka tanam bunga kat tepi rumah Nurul sebab dulu mak dan nenek Nurul suka tanam bunga. Sebab tu la Nurul suka bunga. tapi, sekarang bunga dah bnyk yg layu. Sebab xda org nk jaga. Nenek pun dah tua. Mak lak sibuk ngn kerja rumah dan kerja persendirian dia. Nurul lak memang xda kt rumah. Sebab dr skolah menengah lagi dh dok skolah asrama. Ada kt rumah pun masa cuti je. So, sekarang ni hobi tanam bunga tu dah takda dh. :-(


Tapi, Nurul tetap gak suka bunga. Sampai sekarang. Nurul memang suka tengok bunga. Suka hidu wangian bunga. Nurul paling suka satu bunga nie. Mesti suma dapat teka bunga apa kn? Layout blog Nurul pun bertemakan bunga tu. Bunga Mawar. Nurul memang suka kan bunga mawar nie. Lau ada gi kedai bunga, Nurul suka tengok bunga mawar. Mawar cantik sangat. Terutama yang warna merah. Bunga ni wangi sangat. Walaupun ada banyak bunga kat kedai tu, haruman mawar nie lah yang paling kuat. 



Walaupun bunga mawar nie cantik tp susah nak petik mawar nie sebab berduri. Duri mawar ni tajam tau. Berbisa lak tu. So, hati-hati dengan mawar. Lau leka masa pegang mawar nie, leh tertusuk durinye. Bukan sembarangan orang leh petik bunga nie. Sebab tu lah orang cakap, mawar nie memang cantik dipandang tapi sukar untuk dipegang apalagi dipetik. 


Lagi satu, kelopak mawar nie kan, sentiasa teguh. Bila dia layu pun, kelopak dia takkan gugur. Mawar nie akan tetap cantik. Sentiasa berseri walaupun dah tak bermaya. Sebab tu la Nurul suka sangat mawar nie. 


Nurul teringin nak jadi cam mawar. Sentiasa berseri dan menyenangkan hati orang yang memandang. Perasan la Nurul ni kan. Tp memang Nurul nak jadi cam Mawar. Sentasa cantik, wangi, berduri dan macam-macam lagi. Orang salu umpama kan muslimah seperti mawar. Nurul pun harap, Nurul leh jadi cam mawar. Mawar yang berduri. Hehe. 



Sebelum Nurul mengundur diri untuk kali nie, Nurul nak pesan la kt rakan-rakan Nurul yang perempuan kat luar sana. Tak kira la yang beragama apa. Kita nie sebagai perempuan kenala jaga diri kita macam mawar nie. Sesungguhnya, martabat kita sebagai wanita amat tinggi. Biarla kita jadi cantik tapi sentiasa menjaga diri kita. Takyah la pasang duri lak kt diri kita nie. Hehe. Cukupla kita menjaga diri kita dengan menutup aurat, menambahkan ilmu kita dengan ilmu fardhu ain dan fadhu kifayah. Dan yang paling penting, memperkukuhkan iman kita nie. Lau iman kita kukuh, maka terpelihara la diri kita nie seperti mawar berduri.


Okayla kawan-kawan. Nurul nak berhenti untuk rehat dulu. Terima kasih sebab sudi singgah di blog Nurul yang xseberapa nie. Nurul nak minta maaf lau ada kesalahan kata-kata Nurul. Tolong la tegur ye lau tersalah. Nurul ni manusia biasa je yang tak lepas daripada membuat kesilapan. Sampai jumpa lagi semua. Semoga kita ada kesempatan untuk berkongsi cerita lagi di masa yang lain. Insya'ALLAH.. Assalamualaikum w.b.t..

Wednesday, 5 October 2011

Saya Sayang Awak..

Saya sayang awak..
Tapi saya tak tahu macam mana nak ungkapkan..

Saya sayang awak..
Tapi saya malu kalau awak tak menerimanya..

Saya sayang awak..
Lebih dari diri saya sendiri..
Saya sayang awak..
Tapi saya takut tak dapat bahagiakan awak..

Saya sayang awak..
Tapi saya taknak kecewakan awak..

Saya sayang awak..
Sayang sangat-sangat..

Agaknya awak tahu atau tidak ek?

Tuesday, 4 October 2011

Program 3D2N..





Salam teman-teman semua. Hari ini Nurul nk kongsi pengalaman Nurul sewaktu mengendalikan program 3 Days 2 Nights atau singkatannya, 3D2N. Program ni berlangsung dari 29 September 2011 hingga 01 Oktober 2011. Program ini merupakan program untuk pelajar Tingkatan 5 dari beberapa buah sekolah di sekitar Mukah. Antara sekolah yang menghantar wakil adalah SMK Mukah, SMK Batang Igan, SMK Oya, SMK Matu, SMK Dalat, SMK Kampung Nangka dan beberapa buah sekolah yang lain.

Antara objektif program ini iaitu memperkenalkan Politeknik Mukah kepada pelajar-pelajar yang bakal melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat yang lebih tinggi. Selain itu, mendedahkan kepada mereka tentang kehidupan di alam IPTA. Mereka juga dapat menambah bilangan rakan daripada sekolah-sekolah yang berbeza. Boleh berkongsi ilmu mereka dan memperluaskan minda mereka tentang dunia luar.

Terdapat pelbagai program yang dijalankan oleh pihak Politeknik Mukah. Antara jawatankuasa yang terlibat iaitu Pensyarah Politeknik Mukah, Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (termasuk Nurul sendiri), Jawatankuasa Kolej Kediaman, Jawatankuasa Pusat Islam, dan Pembimbing Rakan Siswa Politeknik Mukah serta beberapa penceramah, guru serta pemotivasi jemputan.

Antara program yang dijalankan iaitu Orientasi Kampus, Ice-breaking, Kuliah Subuh/Maghrib bagi yang Islam manakala Kuliah Moral bagi yang beragama lain, Program Motivasi, Latihan dalam kumpulan, Bengkel menjawab soalan SPM, dan macam-macam lagi. Memandangkan peserta-peserta ni ada 118 orang, diorang telah dibahagikan kepada 9 kumpulan yang terdiri daripada 13 dan 14 orang ahli. So, sepanjang program ni berlangsung, diorang kena buat aktiviti dalam kumpulan diorang.

Sekarang Nurul nak cerita lak masa aktiviti yang Nurul jalankan. Nurul bertugas selaku ketua AJK Aktiviti yang mengendalikan aktiviti semasa riadah peserta-peserta ni. Nurul lak tak pernah diberi tanggungjawab besar mcm ni. Biasanya jadi AJK biasa je. Pada hari pertama, Nurul sempat wat satu aktiviti je sebab ada perkara yang peserta ni terpaksa buat selepas tu. Nurul ada masa 30minit je nk wat aktiviti untuk diorang. So, Nurul pilih aktiviti telefon rosak atau lebih dikenali sebagai permainan telefon karat. Nasib baik Nurul sempat cari ayat untuk permainan ni sebelum aktiviti ni dijalankan. Ada macam-macam ayat yang terhasil daripada permainan tu. Nurul sendiri sakit perut menahan ketawa sebab ayat yang terhasil diakhir pemainan tersebut melucukan.

Pada hari kedua pula, Nurul ada banyak masa untuk jalankan aktiviti diorang. Nurul sempat wat 3 aktiviti untuk diorang petang tu. Nurul juga dibantu oleh beberapa orang ajk Nurul yang lain. Kami telah jalankan aktiviti ni kt tanah lapang. Aktiviti pertama adalah permainan 'rolling dice'. Cara permainan, ketua kumpulan harus membaling dadu dan melangkah mengikut nombor yang tertera pada dadu tersebut. Sekiranya mendapat nombor genap, pemain harus melangkah kehadapan. Sekiranya nombor ganjil, mengundur ke belakang. Aktiviti ni agak mencabar pada mulanya kerana para peserta tidak tahu teknik bermain permainan ini.

Aktiviti kedua pula 'tiup belon sampai pecah'. Permainan biasa yang dilakukan untuk membina semangat berpasukan dalam diri para peserta. Lucu juga melihat aksi adik-adik nie meniup belon dan cuba untuk memecahkan belon tersebut. Aktiviti terakhir pula, 'getah dan straw'. Peserta dikendaki membuat barisan lurus dan berjarak sedepa antara ahli kumpulan. Straw diletakkan dalam mulut peserta dan peserta hendaklah 'passing' getah kepada peserta lain menggunakan straw yang terdapat dalam mulut mereka. Penggunaan tangan adalah dilarang sama sekali dalam permainan ini.

Markah bagi kesemua permainan yang dijalankan dikumpulkan bagi mencari pemenang. Keputusan bagi aktiviti riadah yang dijalankan telah diumumkan pada majlis penutupan. Tahniah kepada pasukan Hijau Muda dan Merah yang telah berjaya memenangi johan dan naib johan bagi permainan yang telah dijalankan.

Majlis penutupan diadakan pada pagi sabtu, 01 Oktober 2011. Ada tayangan video dan penyampaian hadiah kepada para peserta. Sijil penghargaan dan penyertaan juga disertakan kepada para peserta. Di akhir majlis, sesi bergambar diadakan. Semua yang terlibat dalam menjayakan program ni semua bergambar. Nurul pun tidak ketinggalan. Masa berpisah dengan adik-adik semua, Nurul rasa sedih lak. Masa 3hari 2malam tu terlalu pantas. Nurul tak sempat pun nak kenal dengan semua adik-adik. Apa-apa pun, Nurul harap adik-adik yang menyertai program ni takkan lupakan abang-abang dan kakak-kakak kt sini ye.

Akhir kata, terima kasih dan tahniah kepada semua peserta dan ajk-ajk yang terlibat untuk menjayakan program ini. Sayang semuanya. (Sorry sebab Nurul guna bahasa campur-campur lam ruangan ni. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk baca ruangan Nurul).